Uluslararası IAEE2024 Konferansı’nda Ulaşımın Geleceği Ele Alındı
Türkiye Enerji Ekonomisi Derneği (TRAEE) ve Uluslararası Enerji Ekonomisi Derneği (IAEE) [...]
Devamını OkuAUS alanında çalışan kişi, kurum ve kuruluşları teşvik etmek, çalışmalarını desteklemek amacıyla geleneksel hale gelen Ulaşımda Aklın Yolu Ödüllerinin 7.’si, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Abdulkadir URALOĞLU’nun katılımları ile SUMMITS’24 4. Uluslararası AUS Zirvesi kapsamında yapılan ödül töreninde sahiplerini buldu. Toplam 10 kategoride 82 başvuru, Esma DİLEK (AUS Türkiye Başkanı-Haberleşme Genel Md. Yrd.) başkanlığında; Erol YANAR (AUS Türkiye Onursal Başkanı – Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı), Çağrı YÜZBAŞIOĞLU (AUS Türkiye Başkan Yrd.-ISSD Bilişim), Mehmet Akif ÇELİK (AUS Türkiye Başkan Yrd.-Asya Trafik), Mehmet Akif ÖZALP (Karayolları Genel Müdürlüğü), Tuba ÖZTEPE (Bilişim Vadisi), Cüneyt TAŞKESEN (Bursa Büyükşehir Belediyesi), Özcan TEZCAN (Ortana) ve Doç. Dr. Metin Mutlu AYDIN (Ondokuz Mayıs Üniversitesi)’dan oluşan AUS Türkiye Jürisi’nin değerlendirmelerine sunuldu.
Jüri üyelerimizin yoğun bir değerlendirme süreci sonunda, 10 kategoride 18 proje ödüle layık görüldü. 7. Ulaşımda Aklın Yolu Ödül Töreni; Bakan Abdulkadir URALOĞLU’nun ödül kazanan Konya Belediye Başkanı Sayın Uğur İbrahim ALTAY ve Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Fatma ŞAHİN ve Kahramanmaraş Büyükşehir Belediye Başkanı Fırat GÖRGEL’ e ödüllerini takdim etmesi ile sona erdi. Tüm kategorilerde ödül kazananların listesi ve proje başvuru bilgileri aşağıdaki özetlenmiş olup başvuruda bulunan tüm sektör paydaşlarımıza ilgileri için tekrar teşekkür ediyor, başarılı AUS projelerinde görev alan herkesi tebrik ediyoruz.
HAREKETLİLİK TEKNOLOJİSİ HİZMET ÖDÜLÜ
İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü - Büyük Veri Analizi ve AHP/TOPSIS Yöntemleri ile Kentsel Toplu Taşıma Erişim Düzeylerini Belirleyen Dijital Ölçüm Modeli
Proje Özeti: Kentsel Toplu Taşıma Erişim Düzeyleri, toplu taşıma sisteminin kent nüfusunun ihtiyaç ve tercihleri için hizmet düzeyini ölçen göstergelerdir. Bu çalışma, günümüz kentsel ortamlarında artan nüfus ve ulaşım talepleri karşısında, etkili bir kent içi toplu taşıma sistemi oluşturmanın önemini vurgulayarak toplu taşıma erişim düzeylerinin değerlendirilmesi ve planlanması için Akıllı Ulaşım Sistem (AUS) konsepti içerisinde geliştirilen yenilikçi bir "Çok Kriterli Karar Destek Modeli" geliştirmiştir. ESHOT, proje kapsamında Akıllı Ulaşım Sistemi (AUS) konsepti ile entegre çalışan karar destek modelini hayata geçirmiştir. 30 ilçede, toplam bin 65 mahalle, Coğrafi Bilgi Sistemleri ile analiz edilmiş, mahalle sınırları esas alınarak toplam 90 bin 881 alt bölgeye ait nüfus, toplu taşıma varış noktası talepleri, toplu taşıma ve özel araç ulaşım sürelerine ilişkin veriler elde edilmeye başlanmıştır. Sistem sayesinde İzmir’de her mahallede toplu ulaşım hizmetlerine erişilebilirlik ölçülebilecek ve elde edilen veriler, ESHOT’un hizmet planlamalarının çok daha sağlıklı ve doğru yapılmasına olanak sağlayacaktır.
Büyük Veri Analizi ve AHP/TOPSIS Yöntemleri ile Kentsel Toplu Taşıma Erişim Düzeylerini Belirleyen Dijital Ölçüm Modeli, yaygın ve erişilebilir ulaşım planlaması için de teknolojik altyapı ve nesnel göstergeler sunmaktadır. Böylece toplu taşıma erişiminin optimize edilmesi, entegre toplu ulaşım sisteminin ve hatların verimliliği, güvenilirliği ve kalitesi artırılabilecektir.
Çalışma, verilmekte olan toplu taşıma hizmetine ait erişim değerlerini mevcut ve etki sonrası için sayısal çıktılarla dijital bir platformda izleme imkânı sunacak, karar vericilere planlama, operasyon ve yatırım süreçlerinde bilimsel karar desteği sağlayacaktır. Çalışmada, AUS kapsamındaki büyük veri analiz edilerek coğrafi bilgi sistemleri ve iş zekası (Business Intelligence) platformları ile entegre edilmiştir. Bu doğrultuda, yolcu davranışlarını ortaya koyan algoritmalar ile oluşturulan iniş tahmin modelinden elde edilen çıktıların, "Çok Kriterli Karar Verme" yöntemlerine girdi olarak kullanıldığı model ile kentsel alanlarda sürdürülebilir, verimli ve kullanıcı dostu toplu taşıma sistemleri geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Sistem, toplu taşımada yapılması planlanan değişikliklerin (yeni hat, raylı sistem yatırımları, yol ağı) etkilerine yönelik karar desteği sağlayacak ve Ayrıca trafik sıkışıklığı, hava kirliliği, enerji tüketimi ve ulaşım maliyetlerinin azalmasına yardımcı olacaktır.
Kent içi ulaşım planlaması çözümleri sunan, masa üstü ve mobil cihazlarla uyumlu ara yüze sahip modelden, yerel yönetimlerin yanı sıra şehir plancıları, toplu taşıma kurum ve kuruluşları, karar alıcılar ve akademisyenler de yararlanabilecek.
HAREKETLİLİK TEKNOLOJİSİ YAZILIM ÖDÜLÜ
İNTETRA Teknoloji ve Bilişim Hizmetleri A.Ş. - Yapay Zeka Tabanlı Yeni Nesil Adaptif Kavşak Yönetim Sistemi
Proje Özeti: Yeni yollar ve altyapı inşaatları, özellikle büyük kentlerde meydana gelen trafik probleminin çözümü için yeterli olmamaktadır. Trafik yönetiminin verimli bir şekilde yürütülmesi için geleneksel yönetim metotlarından teknolojik yöntemlere geçiş yapılması ve akıllı ulaşım sistemlerinin etkin bir şekilde kullanılması gerekmektedir. Bu amaç doğrultusunda kavşaklarda bekleme süresini optimum bir şekilde yöneten ve öğrenme algoritmalarına sahip yapay zeka destekli yeni nesil adaptif kavşak kontrol cihazı geliştirilmiştir. Aynı zamanda geliştirilen bu cihaz, K-AUS kapsamında V2I temelli ihtiyaçları karşılamaktadır.
HAREKETLİLİK TEKNOLOJİSİ ÜRÜN ÖDÜLÜ
Ford Otosan - Türkiye’nin Fabrika Çıkışlı ve Milli Güvenlik Altyapısı ile Entegre Bağlanırlık Teknolojisine Sahip ilk Ticari Araç Geliştirmesi, Mühendislik, Araç, Donanım ve Siber Güvenlik Testlerinin Yapılması ve Pazara Öncü Marka Olarak Sunulması
Proje Özeti: Transit Custom aracının fabrika çıkışlı bağlanırlık teknolojisi devreye alınması sayesinde, TCU (Telematic Control Unit) aracılığıyla araçtan 70’den fazla modülden veriler toplanır ve toplanan veri uygun güvenlik protokolleri dahilinde bulut sistemlerine aktarılır. TCU (Telematik Kontrol Ünitesi), araçlarda bulunan bir elektronik kontrol birimidir. Araç içi iletişimi kolaylaştırır ve çeşitli sistemler arasında veri aktarımını yönetir. Aynı zamanda telematik özellikler sunar, bu da araçların dış dünya ile iletişim kurmasını sağlar. Veriler toplar ve analiz eder, böylece araç performansını izler ve sürücülerin bilgi sahibi olmasını sağlar. Güvenlik ve hırsızlık önleme özellikleri de içerebilir, bu da aracın güvenliğini artırır.
Ford Otosan, BTK’nın milli güvenlik ve vatandaşların veri güvenliğini sağlamayı amaçlayan kararı doğrultusunda, yetkilendirilen Firewall (Protahub) şirketi üzerinden bağlantılı araçların global bulut süreçlerine veri aktarmasını sağlayan bağlantıları geliştirmiş, yerli SIM regülasyonları ile uyumlu donanım ve yazılımları araç içine entegre etmiştir. Bu sayede Türkiye’ de ilk ve öncü olarak bir araç, milli güvenlik hassasiyetleri ile bağlantılı servislere kavuşmuştur.
BELEDİYECİLİK ÖDÜLLERİ
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi - Her Kart Gaziantep Kart
Proje Özeti: "Her Kart Gaziantep Kart" projesi, şehirdeki ulaşım sorunlarını çözmek, kart maliyetlerini ve atık oranlarını azaltmak, vatandaşların imtiyazlı toplu ulaşım kartı sahibi olurken yaşadığı maddi ve manevi kayıpları engellemek amacıyla başlatılmıştır ve şu anda 16.000’den fazla kişi tarafından kullanılmaktadır. Proje imtiyazlı kullanım hakkına sahip olan yerel vatandaşların ve şehre dışarıdan gelen misafirlerimizin imtiyazlı haklarını bir toplu taşıma kartına ihtiyaç duymadan sadece bir temassız özellikli banka/kredi kartı ile kullanmalarına olanak sağlayarak toplu ulaşım kartı alma ve imtiyazlı kullanım için gereken belgelerin ilgili kurumlara elden teslim edilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmayı hedeflemektedir. Hali hazırda birçok şehirde olduğu gibi 2017 yılından bu yana Gaziantep şehrinde de toplu ulaşımda temassız özellikli banka/kredi kartları bir ücret ödeme yöntemi olarak kullanılmaktadır. Ancak "Her Kart Gaziantep Kart" projesi sayesinde temassız kredi/banka kartlarının aynı bir toplu taşıma kartı gibi imtiyazlı kullanımı ve aktarma sağlaması yalnızca Gaziantep şehrinde uygulanmaktadır. Proje, hemen hemen her vatandaşın her daim yanlarında bulunan temassız banka/kredi kartlarına öğrenci, öğretmen, 60 yaş indirimli, 65 yaş serbest, engelli serbest, emniyet personeli, askeri personel, milli sporcu gibi ayrıcalıklı haklarının tanımlamalarını sağlamaktadır. Bu sayede, vatandaşların ulaşım süreçlerini kolaylaştırmayı ve şehre gelen ziyaretçiler için de pratik bir çözüm sunmaktadır.
Konya Büyükşehir Belediyesi - Erişilebilir Konya
Proje Özeti: "Erişilebilir Konya" vizyonuyla kent genelinde Konya Büyükşehir Belediyesi tarafından verilen toplu ulaşım hizmetinin, tüm gruplar için erişilebilir hâle getirilmesi başta olmak üzere birçok proje hayata geçirilmiştir. Konya’da toplu ulaşım kullanan vatandaşlarımızın yanı sıra şehre misafir olarak gelenlerin de kolay adapte olması adına belediyecilik hizmetlerinin daha sade, anlaşılır, ulaşılabilir ve çeşitli hâle getirmek için çalışmalar sürdürülmektedir. Bu hedefler doğrultusunda ATUS, Refakatçi KONYAKART, KONYAKART Kiosklar, Engelsiz Duraklar, Bisiklet Yolları ve Sistemleri, Toplu Ulaşım Anons Sistemi, Engelli Araç Şarj İstasyonları, Burası Konya Uygulaması, Durak QR Kod Uygulaması, Skuter ve Engelsiz Kiosk projeleri hayata geçirilmiş; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hayata geçirilen TRKart ve yakın zamanda tamamlanması planlanan TRota projelerinde de pilot şehir olarak erişilebilirliği dikkate alan öncü projeler devam etmektedir. Ayrıca, Türkiye Belediyeler Birliği’nden 2021 yılında ödül almış olan "Engelsiz Kent Konya Erişilebilirlik Master Planı" projesini hayata geçirilmiş olup proje kapsamında engelli gruplar ve bazı derneklerle temasa geçilerek yaşanan zorluklar, karşılaşılan engeller ve beklentiler doğrultusunda şehrin 17 farklı noktasında dezavantajlı grupların hayatını kolaylaştıracak uygulamalar gerçekleştirilecektir.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü - İETT Dijital Dönüşüm Ofisi Kurulması
Proje Özeti: İstanbul Kalkınma Ajansı (İSTKA) yenilikçi İstanbul mali destek programı kapsamında destek alarak gerçekleştirilen "İETT Dijital Dönüşüm Ofisi Kurulması Projesi" ile toplu taşıma hizmetlerinin daha güvenli, verimli ve konforlu hale getirilmesi hedeflendi. Proje kapsamında 50 otobüse entegre edilen araç içi endüstriyel bilgisayarlar, yolcu sayım sensörleri, telemetri cihazları ve şoför analiz sensörleri sayesinde, otobüslerin sürüş güvenliğini artırmak ve trafik kazalarını önlemek adına önemli bir adım atıldı. Ayrıca, bu donanımların entegre bir şekilde çalışmasını sağlayarak, verilerin etkili bir şekilde analiz edilmesini ve interaktif şoför uyarı ve denetim sistemi yazılımı aracılığıyla şoförlere gerçek zamanlı olarak bilgi sağlanmasını sağladık. Bu yazılım sayesinde güvenlik ve konfor artırıcı uygulamalar geliştirilmiş olup, sürücü davranışlarının izlenmesi ve geliştirilmesi yoluyla trafik güvenliği alanında önemli bir kazanım elde edilmiştir.
SEKTÖRE KATKI ÖDÜLLERİ
Karayolları Genel Müdürlüğü - Kooperatif ve Akıllı Ulaşım Sistemlerine Yönelik Merkezi Yazılım Platformu Geliştirilmesi Projesi
Proje Özeti: Proje, akıllı ulaşım sistemlerinin ve kooperatif akıllı ulaşım sistemlerinin (K-AUS’un) tek bir platformda toplanarak AUS standardizasyonunun sağlanması, sistemler arası bütünlük ve birlikte çalışabilirliğin tesis edilmesi, karayollarına tesis edilecek sistemlerin izlenebilirliğinin ve yönetilebilirliğinin sağlanması, ortaya koyulacak gereksinimler ile teknolojik gelişmelere yön vererek operasyonel kabiliyetin arttırılmasını sağlamaktadır. Projeyle Yerli ve Milli AUS Merkezi IoT Yazılım Platformunun oluşturulması ve Türkiye’nin Ulaşım Platformu olarak kullanılması amaçlanmaktadır. Projeyle AUS ve K-AUS sistemlerinin tek bir platformda toplanarak verilerin anlamlandırılması, tek bir merkezden yönetilmesi, izlenlenmesi ve AUS standartlarının sağlanması hedeflenmektedir.
Marmara Üniversitesi / Venit Lab - Araç İçi Bilgi ve Haberleşme Sisteminin (ABHS) Teknik Özelliklerinin Belirlenmesi Projesi
Poje Özeti: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hazırlanan Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı’nda yer alan "3.3. Araç İçi Bilgi ve Haberleşme Sistemi (ABHS)" eylemi kapsamında, hücresel ve kablosuz haberleşme teknolojileri kullanılan araç içi bilgi ve haberleşme sistemleri ile bu sistemler aracılığıyla veri toplanmasına yönelik teknik altyapının gerekliliklerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu amaca yönelik olarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Haberleşme Genel Müdürlüğü ile Marmara Üniversitesi arasında yapılan protokol kapsamında "Araç İçi Bilgi Ve Haberleşme Sisteminin (ABHS) Teknik Özelliklerinin Belirlenmesi Projesi" geliştirilmiştir. Proje kapsamında; ülke ve dünya mevcut durum analizleri, ABHS mimari yapı ve bileşenleri, ABHS altyapı ve iletişim protokolleri, yıkıcı teknolojilerin kullanımı (yapay zeka, derin öğrenme), V2X teknolojilerinin kullanımı, OBU, RSU, hücresel ağ bileşenleri (DSRC, C-V2X, 5G), K-AUS iletişimi ve yönetimi, K-AUS donanım ve yazılım bileşenleri, haberleşme ve veri iletişim protokolleri, standartları ve mimarileri, V2X ve diğer K-AUS uygulamaları, veri tipleri, veri iletim yöntemleri, veri toplama yöntemleri detaylı olarak incelenerek sektör paydaşlarının istifade edebilmesi için açık kaynak erişim olarak bakanlık resmi internet sitesinden yayınlanmıştır. Proje kapsamında hazırlanan tüm raporlara buradan ulaşılabilir.
Turkcell - İstanbul Teknik Üniversitesi 5G Teknoloji Kampüsü
Proje Özeti: İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Ayazağa kampüsü içinde gerçekleştirilen projede; İTÜ, Turkcell ve Ericsson'un işbirliğiyle 5G teknoloji test ağı kurulmuştur. Bu test ağı, 5G ve sonrası yeni nesil sistemlerde araştırma ve geliştirme faaliyetlerine odaklanmaktadır. İTÜ ve Turkcell'in sahip olduğu altyapı sistemi kullanılarak kurulan bu ağ, yeni nesil ve gelişmiş kullanım senaryoları için kullanıcılara bir geliştirme ve test ortamı sağlamasının yanı sıra 5G'nin çığır açan faydalarını da sergilemektedir. Bu test çalışması, ADASTEC tarafından geliştirilen Seviye-4 otonom otobüs kullanılarak gerçekleştirilmektedir ve İTÜ kampüsü içinde belirlenen bir rotada, 5G ağının avantajlarından faydalanarak kullanıcılara kampüs içi ring servisi olarak hizmet sunmaktadır. Bu yenilikçi girişim, teknoloji ve konforu bir araya getirerek kampüs içi ulaşımı daha güvenli, verimli ve erişilebilir hale getirme hedefiyle ön plana çıkmaktadır. Turkcell, projede 5G servis sağlayıcısı, Ericsson ise 5G altyapı sağlayıcısı olarak yer almaktadır. Bu işbirliği, hem 5G teknolojisinin pratik uygulamalarını test etmek ve geliştirmek adına hem de kampüs içerisinde yer alan akıllı ulaşım sistemlerinin gelişmesi adına önemli bir adımı temsil etmektedir. Ayrıca, akademi ve sektör işbirliğinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
START-UP ÖDÜLÜ
LeoDrive / Robeff - Robione
Proje Özeti: Modern mobilite ihtiyaçlarını karşılamak ve global boyutta sürdürülebilir kalkınma hedeflerine katkı sağlamak üzere tasarlanan bu platform, iç ve dış mekanlarda kullanılabilen, çeşitli yük ve yolcu taşıma görevlerini yerine getirebilecek esnek ve adaptif bir yapıya sahiptir. Temel amaç, otonom araç teknolojilerinin geliştirilmesi ve bu teknolojilere erişimin kolaylaştırılmasıdır. Platform, enerji verimliliği yüksek, çevre dostu bir taşıma çözümü sunarak mobilitenin yeniden şekillendirilmesine olanak tanımaktadır ve lojistik sektörünün geleceğine yenilikçi bir yaklaşım sunarak akıllı ulaşım sistemlerinin gelişimine katkı sağlamaktadır. Türkiye'nin ilk otonom elektrikli araç platformu olarak otonom teknolojilerin ulaşımdaki akıllı çözümlerle bütünleştiği yerli ve milli ürünler geliştirerek yurtdışı bağımlılığının azaltılması ve global rekabetçilik gücünün artırılması hedeflenmektedir. Fabrikalardan havaalanlarına, halka açık yollardan, liman işletmelerine kadar birçok alanda faaliyet gösterebilecek yapıda olan RobiOne, iç ve dış mekan fark etmeksizin otonom faaliyet gösterebilmektedir.
AKADEMİ ÖDÜLÜ
Emre UYGUN - Sesten Spektrogram Dönüşümüne Dayalı Derin Öğrenmeyi Kullanarak Raylı Sistemlerde Meydana Gelen Yapısal Bozulmaların Akustik İzlenmesi ve Tespiti Yönteminin Araştırılması
Proje Özeti: Sorunsuz bir ray hattı üzerinde hareket eden bir raylı taşıtın oluşturduğu ses değerlerinin sabit bir genliği ve frekansı vardır. Ancak ray hattını oluşturan yapı malzemelerinde meydana gelen bozulmalar, bu sabit ses değerlerini deformasyonun türü ve şiddetine göre değişebilmektedir. Bu çalışmada, ray hattından toplanan ses sinyallerine, Kısa Süreli Fourier Dönüşümü (STFT) uygulanarak çalışma hattında bulunan en yaygın üç bozulma türünü (ray yüzey deformasyonları, bağlantı deformasyonları, ondülasyonlar) erken bir aşamada akustik olarak tespit edebilmek için bir Evrişimli Sinir Ağı (CNN) modeli geliştirilmiştir. Yöntem, bozulma noktasından tespit için %87 ve raylı taşıt üzerinden tespit için %80 değerlerinde doğruluk değerleri elde edilebilmesini sağlamıştır. Geliştirilen algoritma ile girdi verilerinden türetilen değerler, öznitelik çıkarımı yapılarak sunulmuş ve evrişimli sinir ağı modelinin temel karar verme parametreleri yorumlanarak anlaşılabilir hale getirilmiştir.
EN İYİ AKADEMİK YAYIN ÖDÜLÜ
Oğuz TENGİLİMOĞLU - Yol Ağlarının Otonom Araç Operasyonu İçin Hazırlığının Değerlendirilmesi
Proje Özeti: Otonom araçların mevcut ve yakın gelecekteki karayolu altyapılarına entegrasyonu, karmaşık ve keşfedilmemiş bir zorluk oluşturmaktadır. Bu makale çalışması, karayolu ağlarının yüksek seviyeli otonom araçlara (özellikle seviye 4 otonom araçlara) uygun olup olmadığını değerlendirmeye yönelik yeni ve kapsamlı bir değerlendirme çerçevesi sunarak bu kritik boşluğu ele almaktadır. Araştırmanın bulguları; otonom araçların karayolu ağlarına entegrasyonunun daha iyi anlaşılmasına katkı sağlayacak ve karar vericilere ile ulaşım planlayıcılarına, bilinçli ve geleceğe yönelik politikalar, düzenlemeler ve rehberler geliştirmede destek verecek hayati bilgiler sunmaktadır.
AKADEMİK AR-GE ÖDÜLÜ
Ondokuz Mayıs Üniversitesi / CEITSS Lab - Akıllı ve Çevreci Şehirlerde Mikromobilitenin Arttırılması Amacıyla Yeni Bir Bisiklet Yolu Taşıt Sayım ve Sınıflandırma Cihazı
Proje Özeti: Birçok şehirde karar vericiler ve planlamacılar, şehir sakinlerinin şehiriçi ulaşımlarında etkin olarak mikromobiliteye yönelmelerini arzulamakta ve bunun için özel bisiklet yolları ve planlama çalışmaları yürütmektedir. Bu uygulamada en çok karşılaşılan sorunlardan biri ise şehirde bisiklet, e-bisiklet, skuter vb. kısa mesafeli ulaşım araçlarının kullanımı ile ilgili olarak verilerin toplanması ve buna göre en efektif planlama ve işletme çalışmalarının yürütülmesini sağlayacak yerli ve uygun maliyetli bir ürünün bulunmamasıdır. Mevcut ürünlerin yurt dışı tabanlı olması, maliyetlerinin yüksek olması ve dışarıdan fark edilebilir olması nedeniyle çalınma potansiyelinin yüksek olması nedeniyle bisiklet yollarından herhangi bir veri elde edilememesi, bu tür mikro hareketlilik sağlayan ulaşım türlerinin ülkemizdeki şehirlerde kullanımının yaygınlaşması önündeki engellerden biridir. Bu proje de önerilen düşük maliyetli ve sensör tabanlı yerli cihaz ile karşılaşılan sorunların önüne geçerek ülkemiz şehirlerinde belediyelerin daha fazla planlama çalışmaları yapmalarının kolaylaştırılması, kullanıcıların ise artan altyapı özellikleri ile mikromobilite odağındaki çevreci ulaşım türlerini kullanmalarını teşvik etmek amaçlanmaktadır.
MEDYA ÖDÜLÜ
Anadolu Ajansı - Akıllı Ulaşım Alanına İlişkin Haber Faaliyetleri
Proje Özeti: Akıllı ulaşım alanına ilişkin kamu, özel sektör, akademi, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşlarının çalışmalarına ilişkin faaliyetler, Anadolu Ajansı tarafından düzenli olarak takip edilerek kamuoyunun bilgilenmesi için haber çalışmaları yapılarak yayınlanmaktadır.
JÜRİ ÖZEL ÖDÜLLERİ
Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi - Engelsiz Otopark
Proje Özeti: Proje, engelli bireyler için kamusal alanda ayrılmış otoparkların, sadece engelli bireyler tarafından kullanılmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Bu kapsamında, şehir merkezinde yoğun trafik sebebiyle otopark yeri bulmanın zor olduğu bölgelerde, elektronik otopark bariyerleri ile koruma altına alınmış, sadece engelli bireylerimizin kullanabileceği, engelli bireylere yetki verilmiş, mobil uygulama ile açıp kapanabilen, otopark ihtiyacı kapsamında seyahat planlaması yapılabilen, kısa süreli otopark alanlarının oluşturulması, gerekli mobil yazılım, sunucu tarafı yazılım ve elektronik ekipmanların kurulumuna yönelik projedir.
TCDD Taşımacılık A.Ş. - TCDD Taşımacılık A.Ş. Seyrüsefer Güvenliği Platformunun Kurulması
Proje Özeti: TCDD filosunda bulunan 572 adet lokomotifin seyrüsefer güvenliğinin sağlanması amacıyla tren hattının, lokomotiflerin üzerine ve makinist markizine (kabinine) takılan kameralarla 7/24 izlenerek GPS ile harita üzerinden lokomotiflerin takibi yapılmaktadır. Algoritmik Sürücü Durum İzleme (DSM) kamerasıyla Face ID tanımlanarak tren makinistinde oluşabilecek yorgunluk, uyku, kalp krizi vb. sürüş emniyetini tehlikeye atabilecek durumların makine öğrenmesi algoritmaları yardımıyla tespit edilerek uyarı alarmı oluşturulması, sürüş güvenliğinin arttırılması amacıyla Seyrüsefer Güvenliği Platformu kurulmuştur. Oluşan uyarı alarmı, kurumun merkezi sunucusuna anlık olarak gönderilmekte olup arayüz üzerinden erişim sağlanmaktadır. Alarm oluştuğu anda sistem; konum, makinist bilgisi, olay anına ilişkin fotoğraf ve video içeriğine sahip rapor çıktısı üretmektedir. Bu proje özelinde oluşturulan takip ve koordinasyon ekibi tarafından sistem üzerinden üretilen raporlar, 7/24 takip edilebilmektedir. Oluşan alarm raporunda bilgileri bulunan makinist ile iletişime geçilerek olası tren kazalarının ve sürüş emniyetini riske atan olayların önüne geçilmektedir.
PTT Teknoloji - TRota
Proje Özeti: TRota-Bir Hizmet Olarak Hareketlilik (MaaS) uygulaması, gerçek zamanlı veriler kullanılarak farklı ulaşım modu seçeneklerini bir araya getirmeyi; kullanıcılara konforlu, güvenli, verimli, ekonomik ve esnek ulaşım deneyimi sunmayı amaçlayan, kamu kesimi ve özel kesim tarafından yürütülen ulaşım hizmetlerini entegre ederek ulaşım verimliliğine katkı sağlayan, elde edilen verilerle ulaşım politikalarının belirlenmesi ve yeni yatırımların planlanmasını sağlayacak sürdürülebilir bir hareketlilik çözümüdür. TRota MaaS Platformu ile yerel yönetimler bünyesindeki toplu taşıma araçları ile şehirlerarası ulaşım araçlarının (karayolu, havayolu, denizyolu, demiryolu), özel araçlar, yaya yolculuklarının bir bütün içerisinde entegre edilmesi, son kullanıcılara bu yapı içerisinde konfor, süre, maliyet gibi faktörleri göz önünde bulundurarak anlık veya ileri tarihli yolculuklar için alternatifler sunacak uçtan uca (planlama, rezervasyon, ödeme, kiralama) tüm ulaşım deneyiminin yolculara tek bir araç ile sunulması amaçlanmaktadır. Proje kapsamında PTT tarafından geliştirilen, farklı şehirlerde toplu ulaşım araçlarına tek bir ödeme yöntemi ile erişmeyi sağlayan "Türkiye Kart – TRKart" sistemi ile entegrasyon sağlanarak toplu ulaşım hizmetlerinde, şehir fark etmeksizin ortak bir kart/ödeme yönteminin dijital araçlar sayesinde saniyeler içinde kullanılması imkânı sağlanacaktır. Böylelikle farklı ulaşım modlarında kamu ve özel kesim tarafından sunulan ulaşım hizmetlerinin birleştirilmesi, ulaşım sektöründe kaynakların daha etkin ve verimli kullanıma katkı sağlanırken yolcular için de daha konforlu, ekonomik ve hızlı bir ulaşım deneyimi sunulması amaçlanmaktadır.
AUS TÜRKİYE ÖZEL ÖDÜLÜ
ICA IC İÇTAŞ Altyapı İşletme ve Bakım A.Ş & Ford Otosan - Ülkemiz Otoyolları Akıllı Ulaşım Sistemlerinin, Seviye 4 Otonom Sürüş Özelliğine Sahip Araçlar Tarafından Kullanımına Hazır Hale Getirilmesi
Proje Özeti: Seviye 4 Otonom Sürüş özelliğine sahip kamyonlar belirli limitler dahilinde (ODD – Operational Design Domain) hareket etmektedir. Bu limitler içerisinde, aracın otoyol akıllı ulaşım sistemleri altyapısından veri alabilmesi, sürüş operasyonunun daha güvenli ve verimli olmasını sağlayacaktır. Bu konsept, ayrıca Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS) yapısının da kurgulanması ve geliştirilmesine çok büyük katkı sağlayacaktır. Seviye 4 Otonom Sürüş özelliğine sahip araçların, Türkiye otoyollarında güvenli bir şekilde kullanılmaya başlaması için hem araç üreticilerinin hem de otoyol işletmecilerinin birlikte çalışması gerekmektedir. Gerek altyapı gerekse de teknolojik imkanların kullanılabilmesi için test ortamlarının oluşturularak seri üretim ve operasyonel kullanım öncesi olası senaryoların test edilmesi hedeflenmiştir. Otonom sürüş özelliği geliştiren araç üreticilerinin altyapı isterlerinin otoyol işletmecilerine aktarılması, otoyol işletmecilerinin de mevcut durumdaki altyapı bilgilerini, otonom sürüş özelliği geliştiren araç üreticilerine aktarması ile karşılıklı bilgi akışının ve gerekli teknolojik ilerlemenin sağlanması hedeflenmektedir.
Özgür TALİH - AUS Türkiye Faaliyetlerine Katkı
AUS Türkiye Onursal Üyesi ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Haberleşme Genel Müdürlüğü Akıllı Ulaşım Sistemleri Daire Başkanlığı’nda Akıllı Ulaşım sistemleri Şube Müdürü olarak görev yapan Özgür TALİH, dernek çalışmalarımıza katkıları, Uluslararası AUS Zirvelerinin düzenlenmesindeki üstün gayretleri ve emekleri dolayısıyla jüri üyelerimiz tarafından AUS Türkiye Özel Ödülüne layık görüldü. Sayın TALİH’e, derneğimizin hem ulusal hem de uluslararası arenada hak ettiği değere ulaşmasında ve AUS sektörünün gelişmesinde gösterdiği yoğun çabaları için çok teşekkür ediyor, birlikte nice başarılı dernek çalışmalarına imza atmayı umuyoruz.